Beste kul & tuur mensen,

Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard: daguitstap naar rotterdam 2001

   Wat Waarover Wanneer Waar kost Afsluitdatum betalen 

Wat: Rotterdam 2001

In het kader van Rotterdam 2001 culturele hoofdstad, organiseren we een daguitstap met een autobus . Volgende dingen staan op de agenda (vertrekuur en uur bezoek tentoonstelling ligt vast, andere uren onder voorbehoud).

2. Waarover:

                Zie hier

Wanneer: Zaterdag 27 Oktober 2001, 7.30 uur (herentals), 8.00 u (wommelgem)

4..Waar : 
     
    Rotterdam, doch bijeenkomst op parking  Herentals of rond punt Wommelgem

5. Kost: 

Kul & tuur betaalt voor de mensen van Siemens Herentals en één persoon die hen vergezelt de bus én de stadgids.

6 Inschrijvingen

worden ingewacht tot 6 oktober  2001, stel niet uit tot morgen als je vandaag kan storten! Inschrijvingen worden aanvaard totdat de autobus vol zit, een tweede bus is budgetmatig niet verantwoord.

7 Hoe Inschrijven

ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het (de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de bank.

Jan Verhelst

Waarover

1) stadstour: 

Wat weet je eigenlijk van Rotterdam, buiten wellicht dat de stad platgebombardeerd is tijdens WOII, dat ze een haven heeft , dat er een euromast is, en dat de voetbalclub Feyenoord heet.. Bij onze aankomst worden we opgewacht door een stadgids, die ons met de bus zal rondleiden doorheen het  rotterdam, dat een moderne stad is met veel dynamiek.

2) Vrije rondwandeling & lunch

Na die uitleg kan u de stad bekijken op de manier dat uzelf het meeste ligt. Een lunch naar keuze, al dan niet shoppen, een andere tentoonstelling bezoeken, gewoon wat kuieren, u kiest maar!

3) tentoonstelling Jeroen Bosch 

Museum Boijmans Van Beuningen brengt met 'Jheronimus  Bosch' de belangrijkste tentoonstelling ooit aan deze laatmiddeleeuwse schilder uit de Nederlanden gewijd. Achttien aan Jheronimus Bosch toegeschreven panelen zijn in Rotterdam te zien, waaronder absolute topstukken als Het Narrenschip (Musée du Louvre, Parijs), De Dood van een Vrek (National Gallery of Art, Washington) en Johannes de Doper (Fundacion Lazaro-Galdiano, Madrid). 

Met zeven als onbetwist eigenhandig te boek staande tekeningen vormen ze de kern van de tentoonstelling. Daarnaast wordt er een veelvoud aan schilderijen uit het atelier en naaste omgeving van Bosch getoond. Dat de fascinatie voor Bosch tijdloos is, blijkt uit de moderne en hedendaagse kunstwerken die in de tentoonstelling zijn opgenomen van onder anderen Bill Viola, Salvador Dalí, Jörg Immendorff, Robert Gober, Pipilotti Rist, William Kentridge en James Ensor. Deze unieke tentoonstelling is alléén in Rotterdam te bezoeken en is de enige gelegenheid om werken van Bosch samen te zien. De expositie is een van de hoogtepunten van Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa. 

Jheronimus Bosch (ca.1450-1516) is van de beroemdste schilders uit de late middeleeuwen een van de meest intrigerende. Als schepper van een hoogst origineel en wonderlijk œuvre, door duivels en gedrochten dikwijls angstaanjagend, vol merkwaardige symbolen en satire blijft Jheronimus Bosch ons aanspreken. Zijn leven is en blijft mysterieus, net zoals de betekenis van zijn schilderijen. Bosch' fantasieën hebben een universele aantrekkingskracht. Elke generatie ervaart hem anders.

Speculatie 

Over het leven van Jheronimus Bosch is weinig bekend en veel gespeculeerd. Rond 1450 werd hij als Jheronimus van Aken in 's-Hertogenbosch geboren. Naar deze Brabantse stad, waar hij zijn hele leven woonde en werkte, noemde hij zich Bosch. Zijn vader Antonius was eveneens schilder.

Topstukken
De eigenhandige panelen en tekeningen vormen het hart van de tentoonstelling. Letterlijk: ze staan centraal gegroepeerd in het midden van de expositieruimte. Naar de buitenkant toe, telkens rondom een origineel werk van Bosch, wordt een facet van zijn œuvre, techniek, stijl en motief, van de cultuur in zijn tijd of een ander thema uitgewerkt. 
Onder de schilderijen bevinden zich topstukken uit Europese en Amerikaanse musea als de Ecce Homo uit het Städelsches Kunstinstitut und Städtische Galerie in Frankfurt, De Keisnijding uit het Museo Nacional del Prado in Madrid en de vier Visioenen uit het Hiernamaals uit Palazzo Ducale in Venetië. Johannes de Doper van het Fundacion Lazaro-Galdiano in Madrid en de Johannes op Patmos van de Gemäldegalerie in Berlijn zullen voor de gelegenheid worden herenigd, evenals De Dood van een Vrek uit de National Gallery of Art in Washington en het befaamde Narrenschip uit het Musée du Louvre in Parijs. 
Het Kunsthistorisches Museum in Wenen staat voor de duur van de tentoonstelling De Kruisdraging en Spelend kind af. Museum Boijmans Van Beuningen zelf bezit vier originele panelen van Bosch, waaronder De Marskramer- ook wel De Landloper of De verloren zoon genoemd - en De heilige Christophorus.
Tot de zeven door Bosch in bruine inkt gemaakte pentekeningen behoren onder meer Het Woud heeft oren, het Veld heeft ogen uit Berlijn en Boommens uit de Graphische Sammlung Albertina in Wenen.
Daarnaast is er een ruime keuze schilderijen van navolgers en kopiisten. Met de prenten van kunstenaars die zich door Bosch lieten inspireren vormen ze een aanwijzing voor de artistieke invloed en populariteit van Bosch in zijn tijd. Een waardering die evenzeer spreekt uit zijn voorname opdrachtgevers en het feit dat in Brussel zeer kostbare, metersgrote wandtapijten van wol, gouddraad en zijde naar zijn voorstellingen werden vervaardigd. Vier van deze tapijten zijn bewaard in Koninklijk Spaans bezit en hangen op de tentoonstelling: De Hooiwagen, de Tuin der Lusten en twee met taferelen uit het leven van de heilige Antonius. 

Tijdgenoten

Hoe oorspronkelijk en weinig conventioneel Jheronimus Bosch ook geweest moge zijn, hij stond tegelijkertijd in een artistieke traditie van zijn eigen tijd. Dat benadrukt de tentoonstelling door Bosch in de stedelijke cultuur van zijn tijd te plaatsen; de overgang van late gotiek naar de renaissance. Er hangen schilderijen van tijdgenoten als Dirk Bouts, Geertgen tot St. Jans, Gerard David en Jan Gossaert. Nog dichterbij Bosch komt de bezoeker
dankzij de uitgebreide presentatie van het culturele leven van 's-Hertogenbosch rond 1500. Een stad rijker aan zilversmeden, boekverluchters, bouwers en beeldhouwers dan aan schilders. Originele steensculpturen van de Sint-Janskathedraal, edelsmeedwerk, beelden en verluchte manuscripten geven met archeologische vondsten als alledaagse gebruiksvoorwerpen en pelgrimsinsignes een indruk van de materiële cultuur en het kunstzinnige leven in wat toentertijd een 'vrome en playsantelycke stadt' werd genoemd.

Verbeeldingswereld

Bosch schilderde twee categorieën onderwerpen: godsdienstig en werelds-moraliserend. Beide overlappen elkaar wanneer religieuze voorstellingen een waarschuwende boodschap bevatten. Als geen andere kunstenaar schiep Bosch de meest fantastische vergezichten en helse angstvisioenen. Vol satire en ironie verbeeldde hij van mensen hun goede, maar vooral hun slechte eigenschappen. Op ongeëvenaarde manier doorgrondde hij de boosheid van de wereld. Daartegenover stelde Bosch een andere dimensie. Hij had een voorliefde voor heremieten, die zich hadden teruggetrokken uit de aardse wereld vol ondeugden. Ook het leven en lijden van Christus en de heiligen boden Bosch als religieus kunstenaar stof tot het schilderen.
Op de tentoonstelling wordt de complexe verbeeldingswereld van Bosch vol symbolen en bizarre beeldspraak opnieuw geïnterpreteerd en helder gemaakt. Prof. dr. Jos Koldeweij, curator van de tentoonstelling: "Een schilderij van Bosch is niet alleen om te kijken, maar ook om te lezen.Beeldlezen bedoel ik, want er zit allerlei beeldtaal in waar men indertijd vertrouwd mee was."
Nieuw bronnenonderzoek en iconografische interpretaties helpen om zicht te krijgen op Bosch' wereldbeschouwing, zijn manier van componeren en zijn beeldtaal, die doortrokken is van tegenstellingen: deugd tegenover ondeugd, verheven naast obsceen, positief en negatief. Dendrochronologisch onderzoek - waarbij de jaarringen in de houten schilderpanelen worden geteld - en ander technisch onderzoek leverden nieuwe bevindingen op omtrent de precieze datering van Bosch' paneelschilderingen en zijn schildertechniek. Ook is er meer duidelijkheid ontstaan inzake oorspronkelijk werk van Bosch en alle door anderen vervaardigde kopieën op paneel en papier.

Hedendaagse en moderne kunst
Bosch heeft nooit aan fascinatie ingeboet. Door de eeuwen heen heeft hij steeds kunstenaars geboeid, niet alleen de surrealisten en fantastisch realisten. Zo heeft Bill Viola een video The Quintet of the Astonished (1999) gemaakt geïnspireerd door Bosch' Doornenkroning (National Gallery, London). Voor sommigen is zijn œuvre inspiratiebron, anderen slagen erin een atmosfeer op te roepen in de geest van de grote middeleeuwse meester. Die tijdloze fascinatie weerspiegelt zich in de bijzondere opbouw van de expositie. Als in- en uitleiding worden moderne en hedendaagse kunstenaars gepresenteerd als Bill Viola, Jörg Immendorf, Robert Gober, Pipilotti Rist en William Kentridge en werken van klassiek modernen als Salvador Dalí en James Ensor. 

Bosch-website
Ter aanvulling op de expositie is de speciale Bosch-website ontwikkeld: http://www.BoschUniverse.com. Deze website vol educatieve en historische informatie heeft als hoogtepunt de interactieve Jheronimus Bosch Adventure Game. Spelers kunnen wereldberoemde drieluiken 'openen' en inzoomen
op de vele bizarre details die zijn schilderijen kenmerken, met als einddoel Bosch' hemel of hel. 

 

http://boijmans.kennisnet.nl/agenda/nwagenda/tentllst/jbosch/bosch%20ned.htm

http://www.BoschUniverse.com.

Over rotterdam en rotterdam 2001:

http://www.rotterdam2001.nl

http://vvv.rotterdam.nl

http://gorotterdam.com