Beste kul & tuur mensen,

Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard: cabaret

   Wat Waarover Wanneer Waar kost Afsluitdatum betalen 

Wat: Stanley Kubrick

2. Waarover:
Zie hier
voor meer info

Wanneer:ZONDAG  19 november  2006,  11:00 u

4..Waar :  

   Dienst Prov. Centrum voor Kunst en Cultuur
   Caermersklooster
   Vrouwebroersstraat (Patershol) 6
   9000 Gent

   

5. Kost: 

zes euro per persoon

6. Inschrijvingen

worden ingewacht tot 17 oktober 2006 stel niet uit tot morgen als je vandaag kan storten!! Wie eerst komt, eerst maalt.

7. Hoe Inschrijven

ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het (de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de bank.

Dirk  Verbeek en Jan Verhelst

Waarover

Meer info:

Frankfurt am Main, Berlijn, Melbourne, Gent, Londen, Parijs welke stad past niet in het rijtje? Antwoord: geen enkele. Anders dan de andere genoemde steden mag Gent dan geen wereldstad zijn, dankzij het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent heeft Gent wel naam en faam in de filmwereld. De goede reputatie van het festival verklaart mee waarom het 'kleine' Gent (en niet Amsterdam!) het alleenrecht voor de Benelux kreeg voor de prestigieuze, wereldvermaarde Stanley Kubricktentoonstelling die reeds hoge ogen gooide in Frankfurt am Main, Berlijn en Melbourne.

Stanley Kubrick en zijn filmografie uitgebreid voorstellen, hoeft natuurlijk niet. Zowel de titels van zijn films als bepaalde scènes of decors staan in ons collectieve filmgeheugen gegrift. Ook wie films als Lolita (1962), 2001: A Space Odyssey (1968), A Clockwork Orange (1971) niet zou hebben gezien, kent wel een beroemd beeld, filmsequens of decor. Kubrick is dan ook één van de belangrijkste en meest visionaire regisseurs uit de filmgeschiedenis. Zijn filmografie omvat weliswaar slechts dertien speelfilms, gemaakt in een periode van 48 jaar, maar, zoals Martin Scorsese ooit zei: 'Eén film van hem is er tien andere waard'. Als regisseur en producer schiep Kubrick visuele werelden die tot op vandaag blijven fascineren, inspireren en provoceren.

De Stanley Kubricktentoonstelling kwam tot stand door de samenwerking van het Deutsches Filmmuseum (Frankfurt am Main), het Deutsches Architektur Museum (Frankfurt am Main), Stanley Kubricks weduwe Christiane en zijn producer Jan Harlan. 95% van de bruiklenen zijn afkomstig uit de Stanley Kubrick nalatenschap, het persoonlijke werkarchief van de filmmaker en één van de grootste privé-archieven uit de filmgeschiedenis, dat in 2003 door het Deutsches Filmmuseum in Frankfurt werd ontsloten. Daarnaast stelden 21 particulieren, bedrijven en instellingen objecten ter beschikking. De tentoonstelling ging in Frankfurt am Main in wereldpremière op 31 maart 2004. Van 20 januari tot 18 april 2005 was ze te bezichtigen in Berlijn. De expositie in Melbourne liep af op 29 januari van dit jaar.

Kubrick in Gent

De sterkte van het tentoonstellingsconcept schuilt in het samenspel tussen originele stukken uit de nalatenschap en ruimtelijke representaties. Tot die originele stukken behoren iconografische voorwerpen en decorelementen uit zijn films, zoals het Starchild uit 2001: A Space Odyssey, kostuums zoals de kleedjes van de zusters uit The Shining (1980), andere rekwisieten zoals de Born-to-killhelm uit Full Metal Jacket (1987), documentatie over de gebruikte special effects, technische camera-uitrusting, scriptversies, geannoteerde draaiboeken, studiomemo's, werkfoto's, schetsen, briefwisseling en andere werk- en researchdocumenten. Daarnaast zijn in de tentoonstelling ruimten geïntegreerd die de thema's van de films en de atmosfeer van hun decors gebald oproepen en weerspiegelen. Die installaties, waar de bezoeker door kan wandelen, combineren driedimensionale objecten, stills, geluid, licht en muziek.
De rode draad doorheen het tentoonstellingsparcours zijn
citaten van de regisseur, aangevuld met uitspraken van zijn tijdgenoten, foto's en documentaires over zijn werk. De expositie bevat ook de tot dusver weinig bekende foto's van de jonge Kubrick, die tussen 1945 en 1951 als fotoreporter voor het Amerikaanse tijdschrift Look werkte.
Voor het eerst wordt het gehele oeuvre van Kubrick in één expositie belicht, van de eerste korte documentaire
Day of the Fight (1951) tot Eyes Wide Shut (1999). Aan elk van zijn dertien speelfilms is één tentoonstellingsruimte gewijd. De thema's van de tentoonstelling vloeien voort uit de centrale onderwerpen van Kubricks films. Zijn visionaire adaptaties van invloeden uit de architectuur, het design en de eigentijdse kunsten zijn een centraal aandachtspunt in de secties over 2001: A Space Odyssey en A Clockwork Orange.
De niet-gerealiseerde 'spookprojecten'
Napoleon en Aryan Papers worden voor het eerst uitgebreid gedocumenteerd. Materialen uit de nalatenschap tonen hoe vergevorderd Kubricks filmprojecten over het leven van de Franse keizer en zijn adaptatie van de roman Wartime Lies van Louis Begley wel waren. Voor Napoleon verrichtte Kubrick dertig jaar voorbereidend monnikenwerk …
Een functioneel model van de ruimteschipcentrifuge uit
2001: A Space Odyssey illustreert het complexe samenspel tussen filmdecor en cameratechniek. Op basis van de sketches van filmsetontwerper Sir Kenneth Adam is een waarheidsgetrouw schaalmodel gebouwd van de War Room uit Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1963). Technische uitrusting werd gerestaureerd en gereconstrueerd om voor het eerst aan het publiek te worden getoond. De tentoonstellingsmakers besteedden immers veel aandacht aan de vernieuwende cameratechnieken, objectieven en special effects die Kubrick en zijn team ontwikkelden en die de look van zijn filmbeelden bepaalden.
Audio- en video-installaties zijn in de expositie legio, want de combinatie van originele items met achtergrondinformatie, teksten, geluid en filmfragmenten verduidelijkt de films voor de bezoeker (er zijn zelfs nooit eerder vertoonde opnamen te zien met Sue Lyon, de hoofdrolspeelster uit Lolita).
De aanvankelijk controversiële receptie van Kubricks films en zijn ervaringen met censuur worden belicht. Ook de
impact van de muziek in Kubricks films komt aan bod. Een video belicht Kubricks biografie. Via beeldschermen, ten slotte, kunnen de bezoekers bladeren in nauwkeurige reproducties van origineel archiefmateriaal.
De reizende Kubricktentoonstelling biedt de bezoeker een blik op het
ontstaansproces van Kubricks films en de artistieke persoonlijkheid van de regisseur. De tentoonstellingsmakers wilden de geest van Kubricks werk respecteren en de toeschouwer enthousiast maken om zijn films te bekijken – opnieuw of voor de eerste keer. Het publiek in Frankfurt, Berlijn en Melbourne was van oordeel dat ze in die opdracht voortreffelijk zijn geslaagd. Het provinciebestuur en het Filmfestival zijn er bijgevolg van overtuigd dat de monumentale, briljante tentoonstelling ook de filmliefhebbers uit Vlaanderen en de hele Benelux zal aanspreken en begeesteren.

Zie ook hier