Beste kul & tuur mensen,
Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard: tentoonstelling
Wat | Waarover | Wanneer | Waar | kost | Afsluitdatum | betalen |
Ter gelegenheid van het 75 jarig bestaan van de "boerentoren" bezoeken we een tentoonstelling over "TORENS IN ANTWERPEN".
2. Waarover: |
5. Kost: 7 euro per persoon (inclusief een bijdrage voor een deskundige gids)
worden ingewacht tot 12 september 2006 stel niet uit tot morgen als je vandaag kan storten!!
ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea
Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het
(de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met
een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de
bank.
Dirk Verbeek en Jan Verhelst
EXPO TORENSTAD
Van de 16e tot het begin van de 20e eeuw verandert het stadsbeeld van Antwerpen voortdurend omwille van politieke, economische, sociale en culturele redenen. Torens zijn daarbij steeds aanwezig, regelmatig komt er een toren bij of verdwijnt er een. Ze dringen zich op als ‘belangrijk’ aan de stad en trekken alle aandacht naar zich toe. Aan de hand van prenten, boeken, schilderijen, plannen, tekeningen en maquettes wordt de eigenzinnige positie van torens geschetst.
De skyline van Antwerpen was reeds in de 16e eeuw populair onder kunstenaars. Onder meer de torens van de Sint Michielsabdij en de Sint Walburgiskerk hebben meer dan 300 jaar mee uitstraling aan de stad gegeven, tot ze in de 19e eeuw afgebroken of vernietigd zijn. De kathedraal is altijd het vaste baken in de stad gebleven en overheerst sinds de 16e eeuw de stadsportretten. Maar niet alleen in de religieuze bouwkunst spelen torens een belangrijke rol, ook de burgerlijke architectuur heeft opmerkelijke torens voortgebracht. In de 16e eeuw sierden de huis- en koopmans-torens, beter gekend als pagaddertorens, vele patriciërswoningen, voornamelijk als machtssymbool. Ook de Spaanse vesten, de huidige leien, waar torens en poorten elkaar afwisselen, zijn in die tijd een belangrijke verrijking in het stadsbeeld. De torens worden toegangspoorten, nieuwe bakens in de stad, die tot de 19e eeuw functionele architectuur blijven. Torens geven een identiteit aan de stad en vertellen een verhaal.
Binnenkort - in 2009 - krijgt Antwerpen er een toren bij: een heuse museumtoren, het MAS. Het wordt een koffertoren met een reuzenspiraal, die de bezoeker letterlijk over de opgehoopte geschiedenis omhoog voert. Op de roltrap-route ontvouwen zich vergezichten op de Stad, de Haven en de Schelde.
Maar torens kunnen ook verdwijnen. De toren van het Zuidstation kende maar een korte levensduur. Vandaag prikkelt het nieuwe justitiepaleis de verbeelding van inwoners en passanten. Met of zonder torens, de geschiedenis van Antwerpen gaat steeds verder. Dromen van hoge extravagante torens mag ook: de Toren van Babel of de zuidertoren van de Antwerpse kathedraal helpen je verder.
Het Rockoxhuis, de locatie van deze tentoonstelling, ondergaat een hele metarmorfose. De patriciërswoning uit de zeventiende eeuw wordt voor Torenstad omgetoverd tot een parcours waar de kunstwerken als lichtbakens je pad zullen uitzetten. De B-architecten tekenen voor dit unieke decor. Kortom, een locatie waar een nieuwe vormgeving en een fascinerende torengeschiedenis elkaar ontmoeten.
Wij bezoeken deze tentoonstelling onder leiding van een deskundige gids.
Elke zondag kan je uitzonderlijk de Pagaddertoren van het Rockoxhuis bezoeken.
En vermits wij op een zondag op bezoek gaan....
Achtergrondinfo: zie www.hoger.be