Beste kul & tuur mensen,
Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard:tentoonstelling
Wat | Waarover | Wanneer | Waar | kost | Afsluitdatum | betalen |
![]() |
2. Waarover: Zie hier voor meer info 3 Wanneer: Zondag 3 mei 2009, 11:00 u
4..Waar : Museum voor
Schone Kunsten
|
(In deze prijs zit naast het toegangsticket ook de kost voor een deskundige gids)
worden ingewacht tot 31 maart 2009 tel niet uit tot morgen als je vandaag kan storten!!
ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea
Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het
(de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met
een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de
bank.
Walter Van Brussel,
Dirk Verbeek en Jan Verhelst
Groteske schilderijen en tekeningen
Grotesk
![]() |
Goya
|
Goya, de messenslijper |
![]() |
Redon Hoewel het merendeel van de kunstenaars en de liefhebbers in hun tijd gelooft in een louter realistische kunst, behoren de klassieke academische opvattingen voor Redon en Ensor tot het verleden. Redon, de aartssymbolist, is een van de eerste om zich radicaal te verzetten tegen de banaliteit van een kunst die niet minder maar vooral ook niet meer dan de werkelijkheid wil tonen. Hij gaat in de beroemde reeksen lithografieën (Les noirs) op zoek naar mysterieuze beelden, waarin ‘het zichtbare in dienst staat van het onzichtbare’. Redon is de lieveling van schrijvers zoals Joris-Karl Huysmans. In diens cultroman A rebours (van 1884) is de decadente aristocraat Des Esseintes een fervent liefhebber van de kunst van Redon. Redon stelt in België zijn werk tentoon bij Les XX en wordt ook in de Belgische literaire middens bijzonder populair: hij illustreert werken van onder meer Edmond Picard en Emile Verhaeren. Ook de kunst van onder andere Fernand Khnopff getuigt van het merkwaardige succes van Redon. |
Redon, de gekruisigde Christus |
![]() |
Ensor |
Ensor, maskers bedreigen de dood. |
Goya, Redon, Ensor
De tentoonstelling wil zowel de fundamentele verschillen tussen de visie van
Goya, Redon en Ensor tonen, als de vele overeenkomsten.
Redon en Ensor zijn duidelijk aanhangers van haast tegengestelde esthetische
idealen. Bij nader inzien zijn er nochtans tal van overeenkomsten en Ensor heeft
ongetwijfeld veel beter naar Redon gekeken dan we tot nog toe dachten. De wereld
van Edgar Allen Poe, de bekoring van Sint Antonius en de Apocalyps inspireerden
zowel de Franse als de Belgische kunstenaar. Beide kunstenaars, Redon en Ensor,
waren ook grote liefhebbers van het werk van Goya. Redon toonde zijn
Hommage à Goya
bij Les XX in 1885. Ensor had toen al enkele kopieën naar schilderijen en
prenten van Goya gemaakt.
De herontdekking van Goya in de tweede helft van de 19de eeuw en het succes van
Redon in België, zullen afzonderlijk aandacht krijgen.
Groteske schilderijen en tekeningen in de
tentoonstelling
Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen bewaart de grootste en
de belangrijkste Ensorverzameling ter wereld. In deze tentoonstelling komen
enkel Ensors groteske schilderijen aan bod. Daarenboven wordt geput uit de
enorme en weinig bekende verzameling tekeningen van het museum. Dit ensemble
wordt aangevuld met enkele schilderijen en tekeningen uit privéverzamelingen en
internationale musea – twee topstukken komen uit de verzameling van het Museum
of Modern Art in New York.
Het MoMA is bovendien bereid gevonden om uit haar fabuleuze verzameling met werk
van Odilon Redon niet minder dan 40 schilderijen, tekeningen en prenten uit te
lenen. Deze groep wordt o.a. aangevuld met bruiklenen uit het Musée d’Orsay en
verborgen juweeltjes uit Belgische musea, bibliotheken en prentenkabinetten. De
tentoonstelling is ook een uitstekende gelegenheid om aandacht te vragen voor de
prachtige pastel van Redon in de verzameling van het Koninklijk Museum in
Antwerpen zelf.
In de verzameling van het Koninklijk Museum bevindt zich ook een merkwaardige
postume proefdruk van Goya’s achttiendelige prentenreeks, de
Disparates, waarin de kunstenaar
surreële voorstellingen van hekserij en bijgeloof vermengt met carnavaleske en
griezelige scènes. Om een goed beeld te geven van de genialiteit van Goya wordt
beroep gedaan op de schilderijenverzameling en het prentenkabinet van het Prado
in Madrid.
meer info: zie http://www.kmska.be