Beste kul & tuur mensen,
Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd,
aard:musical
1 Wat: Marguerite S.,
naar het leven van de Antwerpse kunstenaar Eugeen Van Mieghem
met rasactrice Marie-lou Mermans e.a.
|
2. Waarover:
Zie hier
voor meer info
3 Wanneer: ZATERDAG 5 mei 2012, 20:30 u
4..Waar :
De Zuiderkroon Antwerpen
Vlaamse Kaai 81/83
2000 Antwerpen |
|
Dit is een zaal die ook door Musichall (stadsschouwburg) wordt uitgebaat |
5. Kost:
- NSN werknemers in actieve dienst en één persoon die hen vergezelt: 19 euro per persoon
- Alle anderen: 28,90 euro per persoon.
6. Inschrijvingen
worden ingewacht tot 20 maart 2012. Stel
niet uit tot morgen als je vandaag kan storten!!
7. Hoe Inschrijven
ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea
Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het
(de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met
een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de
bank.
Alex Sauwens,
Walter Van Brussel,
Dirk Verbeek, en Jan Verhelst
Waarover
Marguerite S. is een intiem en ontroerend portret over het leven met
kunstenaar Eugeen Van Mieghem, door de ogen van zijn tweede vrouw
Marguerite S. Een uniek en verfrissend nieuw theaterstuk, door jong toptalent
van bij ons in Vlaanderen.
Marguerite S., de weduwe van Eugeen Van Mieghem, slijt haar laatste dagen in
een verzorgingstehuis. Nog steeds gefrustreerd door Eugeen’s liefde voor zijn
eerste gestorven vrouw en muze Augustine, blijft Marguerite vechten met het
spookbeeld van haar rivale. De jonge verzorger Sander, zelf een
amateurfotograaf, maakt diepe gevoelens bij Marguerite wakker en er ontstaat een
boeiende relatie tussen hen.
Eugeen Van Mieghem is bij uitstek de kunstenaar van de haven van Antwerpen.
Zijn werk ademt de hele sfeer van de havenwerkers, de dokken, de gaarkeuken...
Dit stuk brengt hulde aan deze man en aan de tijd en de omgeving waarin hij
leefde.
Zie ook
http://www.musichall.be
http://www.vanmieghemmuseum.com/
Achtergrondinfo rond Eugeen Van Mieghem
bron: website van Mieghem museum
EUGEEN VAN MIEGHEM
(1875-1930) - EEN KUNSTENAAR VAN HET VOLK |
|
|
Van Mieghem werd geboren in het hartje van de oude haven op 1
oktober 1875 (vader hield café, eerst op de Van Meterenkaai, daarna in
de Montevideostraat op het Eilandje).
In zijn jeugdjaren werd hij geconfronteerd met het harde leven aan de
waterkant. Op de lagere school toonde hij reeds zijn tekentalent. Rond
1892 kwam hij aan de Antwerpse Academie in contact met het werk van o.a.
Van Gogh, Seurat, Meunier en de Toulouse-Lautrec.Door de
jongerenvereniging "De Kapel" (Godshuis Lantschot nabij het Hessenhuis)
maakte hij kennis met de ideeën van het anarchisme. Er groeide in hem
een idealisme dat hij nooit zou verloochenen. Hij zou de kunstenaar
worden van het typische havenvolk: de buildragers, de zakkenmaaksters,
emigranten, schippers en zwervers. |
|
|
In 1896 werd hij echter door Professor Siberdt (dezelfde die tien
jaar eerder Vincent Van Gogh wegstuurde) van de academie verwijderd. De
kunstenaar, die niet wou plooien voor het academische onderricht, ging
dan maar in dienst van zijn vader werken als scheepsbevrachter (het café
van moeder werd vooral bezocht door binnenschippers). Van Mieghem bleef
tekenen en op zijn tochten door de haven nam hij steeds een schetsboek
mee om zijn indrukken op papier te zetten. In zijn sociale
belangstelling werd de kunstenaar bijzonder geboeid door deze duizenden
landverhuizers die hun land van oorsprong (vooral Polen en Rusland) voor
de pogroms ontvluchtten om hun geluk te gaan zoeken in de Nieuwe Wereld.
In 1901 kende Van Mieghem heel wat succes op de Brusselse salon van "La
Libre Esthétique" waar zijn achttal pastels en tekeningen hingen naast
werk van Franse impressionisten als o.a. Monet, Cézanne, Pissarro,
Renoir en Vuillard. Op 28 januari 1902 huwde hij met zijn verloofde
Augustine Pautre, een Brussels meisje dat lessen volgde aan de Antwerpse
Academie. Op 11 november van dat jaar werd een zoontje geboren dat naar
zijn vader Eugeen werd genoemd. |
|
|
In 1904 verbleef Van Mieghem in Amsterdam en verscheen in Londen een
uitgebreid artikel over hem onder de titel "An Artist of the People". De
pastels uit die periode over de arbeid aan de haven zijn zeldzame
getuigen van de realiteit van die harde tijd. Van Mieghem idealiseert de
arbeid niet zoals een Meunier maar toont haar onverbloemd. Koppig en
nukkig zoekt hij ook geen contact met potentiële kopers of kunstcritici.
De Antwerpse burgerij van het begin van de vorige eeuw zal dan ook zijn
werk niet kopen. Eind november 1904 wordt zijn jonge vrouw Augustine
ziek nadat ze als naaktmodel in het atelier voor een groep kunstenaars
poseerde. Van Mieghem zal haar weergeven in een indrukwekkende reeks
tekeningen en pastels die gesitueerd kan worden naast gelijkaardig werk
van kunstenaars als Rembrandt (Saskia) en Ferdinand Hodler (de beroemde
reeks van zijn zieke vrouw Valentine Godé uit 1915). Teneergeslagen door
het verdriet om het overlijden van Augustine op 12 maart 1905 (door
tuberculose) zal Van Mieghem tot 1910 niet meer exposeren. |
|
|
Na zijn eerste individuele expositie in 1912 in het Antwerpse
Koninklijk Kunstverbond volgde eindelijk internationale belangstelling
met groepstentoonstellingen in Keulen en Den Haag die echter door de
Eerste Wereldoorlog abrupt werd afgebroken. Tijdens de oorlog bleef hij
bij zijn moeder wonen in de havenbuurt. In maart 1919 zal hij in
Antwerpen zijn oorlogswerk exposeren in het Koninklijk Kunst-verbond.
Deze merkwaardige reeks van vooral tekeningen en pastels kende sterke
bijval bij de kunstcritici die dit werk vergeleken met dit van Steinlen,
Forain en Käthe Kollwitz. In 1920 werd Van Mieghem benoemd tot leraar
aan de Antwerpse Academie en tot aan zijn dood in 1930 zal hij bijna
jaarlijks deelnemen aan de salons in Antwerpen en Brussel. Bijzonder
aangrijpend is de reeks van de lijdensweg van Christus die Van Mieghem
maakte in 1929, kort voor zijn dood. De kunstenaar overleed op 24 maart
1930, aan een hartaderbreuk, amper 54 jaar oud. |
|
|
Als geen ander heeft hij het leven van de gewone mens, levend en
werkend in een wereldhaven, getekend en geschilderd. In zijn weergave
van het sociale sluit hij nauw aan bij de kracht en de authenticiteit
van een Jean-François Millet. Net als deze voorloper in de sociale kunst
heeft Van Mieghem zijn eigen omgeving nooit moeten verlaten om
onderwerpen te zoeken voor zijn kunst. De wereld lag vóór zijn deur. |
|