Beste kul & tuur mensen,
Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard: tentoonstelling
Wat | Waarover | Wanneer | Waar | kost | Afsluitdatum | betalen |
1 Wat: Antwerpen Barok 2018, Michaëlina
|
2. Waarover: Zie hier voor meer info 3 Wanneer: ZONDAG 05 augustus 2018 , 13:45 u
4..Waar : MAS
5. Kost:
|
ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening
IBAN BE80 4143 2961 0177, BIC KREDBEBB
van Atea Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de
dat(um) (a) van het (de) evenement(en), en het aantal personen.
Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met
een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . ..
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de
bank.
Jan Verhelst
Voor de eerste overzichtstentoonstelling van het
oeuvre van Michaelina Wautier (1604–1689), slaan twee stedelijke musea de
handen in mekaar. Deze expo is een unieke samenwerking tussen het Rubenshuis en
het MAS. De expo demonstreert in wereldpremière het uitzonderlijke talent van
een kunstenares die groot werd in een periode waarin vrouwelijke artiesten zeer
zeldzaam waren. Haar werk is zo veelzijdig en uniek dat het alle
kunsthistorische verbeelding tart. |
Parade aan meesterwerken
Michaelina toont een parade aan meesterwerken, van indrukwekkende
historiestukken tot genretaferelen, bloemstukken en portretten zoals het
enigmatische Portret van een jongeman (1653, olieverf op doek 83,2 x 71 cm,
KMSKA). Een van de sleutelwerken is Het mystieke huwelijk van de Heilige
Catharina (1649, olieverf op doek, 181 x 243 cm, Grand Séminaire de Namur).
Het kunstwerk verkeerde echter in slechte staat, waardoor een grondige
restauratie nodig was om het te laten schitteren in 2018. De absolute
apotheose is het monumentale doek Triomf van Bacchus (ca. 1655, olieverf op
doek, 295 x 378 cm, Kunsthistorisches Museum, Wenen). Met dit werk op groot
formaat demonstreert Michaelina niet alleen zonder schroom haar kennis van de
mannelijke anatomie. Vermomd als een halfnaakte bacchante loopt ze zelf ook
mee in deze veelkleurige stoet van dronken trawanten en kijkt ze als enige van
het gezelschap de toeschouwer trefzeker in de ogen kijkt. Het is dit
schilderij dat ruim 25 jaar geleden het startschot gaf voor curator Katlijne
Van der Stighelen om het oeuvre van Michaelina te bestuderen.
Zie ook website: https://www.mas.be/nl/michaelina
en : https://www.mas.be/sites/mas/files/MAS_Michaelina_gids_NL.pdf