Beste kul & tuur mensen,

Er wordt een nieuwe activiteiten georganiseerd, aard: tentoonstelling

   Wat Waarover Wanneer Waar kost Afsluitdatum betalen 

Wat:  Multiples 1966-2003

Deze zomer worden er een aantal voorstelling rond de omstreden kunstenaar Panamarenko georganiseerd

2. Waarover:

                Zie hier

Wanneer:ZATERDAG 9 augustus 2003, 14.00 uur. 

4..Waar : 

 MUSEUM VOOR HEDENDAAGSE KUNST ANTWERPEN (MuHKA),
Leuvenstraat 32, B-2000 Antwerpen

5. Kost:  8 euro per persoon 

Toegang én bijdrage voor een gids

.6 Inschrijvingen

worden ingewacht tot 1 juli 2003 stel niet uit tot morgen als je vandaag kan storten!!

7 Hoe Inschrijven

ENKEL door te betalen via overschrijving
Als u mee wil, stort u het verschuldigde bedrag op bankrekening 414-3296101-77 van Atea Kul & Tuur, Fortstraat 28, 2640 Mortsel, met als vermelding de dat(um) (a) van het (de) evenement(en), en het aantal personen. Als de betaling gebeurt vanaf een rekening met een andere naam, gelieve dan uw naam als commentaar mee te geven . .
In geval van overboeking geldt de volgorde van binnenkomen van de overschrijving op de bank.

Jan Verhelst

Waarover
Het MuHKA toont deze zomer een overzicht van alle multiples van Panamarenko. Door hun technisch en stilistisch originele uitvoering lijken het vaak unieke kunstwerken. Het geheel wordt internationaal gekadreerd door twee tentoonstellingen, een rond Martin Kippenberger en een rond Robert Filliou. Een bloemlezing uit het Panamarenkoarchief vormt een interessante surplus.

Het is meteen een gelegenheid eens het MUHKA te bezoeken

Zie ook http://www.panamarenko.info

Een "buiten-gewoon" kunstenaar
Panamarenko woont en werkt al nagenoeg zijn hele leven in Antwerpen. Hij geldt er dan ook als een levende legende. Hoewel hij steeds geweigerd heeft de metropool te ruilen voor een buitenlandse grootstad - nochtans bon ton voor de groten der aarde – veroverde hij met zijn imposante en bijzonder tot de verbeelding sprekende sculpturen nagenoeg de hele wereld. Zijn werk wordt dan ook tentoongesteld van Parijs tot New York, van Londen tot Sidney en van Kopenhagen tot Madrid.

Hoe beroemd of befaamd de kunstenaar inmiddels ook mag zijn, het blijft een moeilijke - en allicht ook zinloze - onderneming om hem te willen onderbrengen bij een vastomlijnde stroming binnen de hedendaagse kunst. Als "buitengewoon" (want niet te classificeren) individu kan hij misschien nog het best omschreven worden als de ingenieur, poëet, fysicus en uitvinder die al meer dan dertig jaar een eigenzinnig onderzoek voert naar tal van aardse en buitenaardse vraagstukken. Hij onderzoekt niet alleen de geheimen van de ruimte, de zwaartekracht en andere energetische mysteries, hij tracht ook even logische als doordachte oplossingen te formuleren.

Zijn werk is dan ook het poëtische resultaat van artistiek vakmanschap en wetenschappelijk onderzoek. Uiteenlopende vormen zoals die van vliegende schotels, rugzakhelikopters, vliegende tapijten, zeppelins, zonneauto’s, duikboten en prehistorische vogels zijn het gevolg. Stuk voor stuk spectaculaire constructies van vreemde schoonheid en naïeve speelsheid, maar ook van onopvallende doordachtheid. Volledig in navolging van Marcel Duchamps retorische vraag “wat er mooier is dan een vliegtuigschroef als sculptuur?”, bewijst Panamarenko keer op keer dat wetenschap, kunst en techniek perfect kunnen samengaan.